Umowy o dostarczanie treści cyfrowej lub usługi cyfrowej – uwagi dotyczące charakteru prawnego

Autor

Abstrakt

Chapter 5b of the Consumer Rights Act covers the regulation of contracts for the supply of digital content or a digital service, which is the result of the implementation into the Polish legal order of Directive (EU) 2019/770 of the European Parliament and of the Council of 20 May 2019 on Certain Aspects of Contracts for the Supply of Digital Content and Digital Services. This regulation brings up a number of legal issues, some of which are considered in this study. First and foremost is the question of whether a separate type of contract (in addition to, for example, a sale, exchange or donation contract) has been identifi ed in this way. In view of the conclusion that we are only dealing with a certain class of contracts in this case, the question of what criteria determine inclusion in this category will be analysed, as well as the question of how to distinguish a contract for the supply of digital content from a contract for the supply of digital services. The study also includes a consideration of what type of named or unnamed contracts fall into this category.

Bibliografia

Brzozowski, A. (2020). Umowy nazwane i nienazwane. w: K. Osajda (red.), System Prawa Prywatnego. Prawo zobowiązań – część ogólna. t. 5. (ss. 500–504), C.H. Beck.

Brzozowski, A. (2018). Umowa o dzieło. w: J. Rajski (red.), System Prawa Prywatnego. Prawo zobowiązań – część szczegółowa. t. 7. (ss. 410–484), C.H. Beck.

Dybka, W. (2025). Komentarz do art. 2 lit. 5–5a. w: M. Pecyna (red.), Rękojmia konsumencka. Komentarz (2nd ed.) C.H. Beck (Legalis).

Górniak, K. & Wanat, E. (2024, 2025). Komentarz do art. 43h–art. 43j. w: M. Pecyna (red.), Rękojmia konsumencka. Komentarz (wyd. 1 i 2), C.H. Beck (Legalis).

Grzybowski, S. (1976). Stosunki zobowiązaniowe nazwane, nienazwane i mieszane. w: S. Grzybowski (red.), System prawa cywilnego. t. III, cz. 2, (ss. 15–21), Ossolineum.

Macierzyńska-Franaszczyk, E. (2017). Umowa o dostarczanie treści cyfrowych według projektu dyrektywy o dostarczanie treści cyfrowych. w: Z. Kuniewicz & D. Sokołowska (red.), Prawo kontraktów. (ss. 293–302), Wolters Kluwer Polska.

Konik, P. (2024). Wierzycielski obowiązek współdziałania przy wykonywaniu zobowiązania i odpowiedzialność za jego naruszenie, C.H. Beck.

Ostaszewski, M. (2023). Charakter prawny umów o dostarczanie treści lub usługi cyfrowych. Acta Iuridica Resoviensia, Nr (1), 106–122.

Parlament Europejski i Rada UE (2019). Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 60).

Pecyna, M. (2021). Implementacja dyrektywy o umowach o dostarczanie treści cyfrowych lub usługi cyfrowej – wyzwania dla ustawodawcy krajowego. Kwartalnik Prawa Prywatnego 2021, (3), 607–624.

Pisuliński, J. (2013). Stosowanie wspólnych europejskich przepisów o sprzedaży do treści cyfrowych, w: A. Matlak & S. Stanisławska-Kloc (red.), Spory o własność intelektualną. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorom Januszowi Barcie i Ryszardowi Markiewiczowi, (ss. 793–317), Wolters Kluwer Polska.

Południak-Gierz, K. (2025). Komentarz do art. 43h – art. 43j, w: P. Machnikowski (red.), Ustawa o prawach konsumenta, Legalis.

Radwański, Z. (1977). Teoria umów. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Sejm Rzeczpospolitej Polskiej. (2014). Ustawa z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz.U. 2014, poz. 827; tj. Dz.U. 2024, poz. 1796).

Sejm Rzeczpospolitej Polskiej. (2022). Ustawa z 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – kodeks cywilny orz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe (Dz.U. 2022, poz. 2337).

Więzowska-Czepiel, B. (2024). Komentarz do art. 43h–art. 43j, w: B. Kaczmarek-Templin, P. Stec & D. Szostak (red.), Ustawa o prawach konsumenta. Kodeks cywilny (wyciąg). Komentarz, C.H. Beck (Legalis).

Pobrania

Opublikowane

2025-09-17