AML Supervision of Cryptoassets since 30 December 2024: Changes to Directive 2015/849 Introduced by Regulation 2023/1113

Authors

Abstract

Th e aim of this article is to take a closer look at the most important changes to EU AML supervision of cryptoassets introduced to EU Directive 2015/849 by EU Regulation 2023/1113. Th e analysis leads to the thesis that as of 30 December 2024, this supervisory landscape has been signifi cantly remodelled. Th ere have been changes to the subject of supervision, the scope of supervised activity, entity modifi cations and licensing requirements. Th ese changes are aimed at tightening AML supervision over cryptoassets. The considerations made also allow us to state that the EU legislation perceives the MiCA regulation as a legal act of a systemic nature for a new class of assets, i.e. cryptoasset

References

Cegłowski, M. (2024). Dopuszczalność i zasady świadczenia usług objętych Rozporządzeniem MiCA przez podmioty finansowe. Monitor Prawa Bankowego. (7–8), 61–79.

Ciechoński, T. (2024). Poślizg ustawy o kryptoaktywach grozi zamieszaniem z AML. https://www.prawo.pl/biznes/ustawa-o-rynku-kryptoaktywow-zmieni-ustawe-o-aml,530282.html

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1640 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie mechanizmów, które państwa członkowskie powinny wprowadzić w celu zapobiegania wykorzystywaniu

systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca dyrektywę (UE) 2019/1937 oraz zmieniająca i uchylająca dyrektywę (UE) 2015/849 (Dz.U. UE. L. z 2024 r. poz. 1640).

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę (UE) 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu fi nansowego do prania pieniędzy lub fi nansowania terroryzmu oraz zmieniająca dyrektywy 2009/138/WE i 2013/36/UE (Dz.U. UE. L. z 2018 r. Nr 156, str. 43).

Dyrektywy (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub fi nansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie

Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. UE. L. z 2015 r. Nr 141, str. 73 z późn. zm.).

EBA (2024). Final Report EBA/GL/2024/01, Paris: EBA Publishing. https://www.eba.europa.eu/sites/default/fi les/2024–01/a3e89f4f-fb f3–4bd6–9e07–35f3243555b3/Final%20Amending%20%20Guidelines%20on%20MLTF%20Risk%20Factors.pdf

ESMA (2024). QA_2295, https://www.esma.europa.eu/publications-data/questions-answers/

Golonka, A. (2020). Przeciwdziałanie praniu pieniędzy w obliczu zmian wprowadzonych IV i V dyrektywą AML. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego. 73(4), 16–23.

Golonka, A. (2024). Unijny projekt “pakietu AML” – reforma czy rewolucja w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy. Ius Novum. 18(2), 1–22.

Haffke, L., Fromberger, M. & Zimmermann, P. (2020) Cryptocurrencies and anti-money laundering: the shortcomings of the fi ft h AML Directive (EU) and how to address them, Journal of Banking Regulation. 21(2), 125–138.

Janczak, P. (2023). Planowane zmiany w europejskim systemie regulacji AML/CFT, Monitor Prawniczy (dodatek). (9), 33–36.

Korus, K. (2024). Zakres przedmiotowy pojęcia kryptoaktywów w Rozporządzeniu MiCA, Monitor Prawa Bankowego. (7–8), 27–39.

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1113 z 31 maja 2023 r. w sprawie informacji towarzyszących transferom środków pieniężnych i niektórych kryptoaktywów oraz zmiany dyrektywy (UE) 2015/849 (Dz.U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 1).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 (Dz.U. UE. L. z 2023 r. Nr 150, str. 40 z późn. zm.)

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1620 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie ustanowienia Urzędu ds. Przeciwdziałania Praniu Pieniędzy i Finansowaniu Terroryzmu oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 1094/2010 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. UE. L. z 2024 r. poz. 1620).

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1624 z dnia 31 maja 2024 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub fi nansowania terroryzmu

(Dz.U. UE. L. z 2024 r. poz. 1624).

Srokosz, W. (2017). Legalna definicja kryptowalut. w: W. Rogowski (ed.), Regulacje finansowe: fi ntech – nowe instrumenty fi nansowe – resolution. (ss. 37–47), C.H. Beck.

Stolarski, K. (2023). Wpływ MiCA na regulacyjnoprawne uwarunkowania prowadzenia działalności z wykorzystaniem kryptoaktywów w Polsce i UE. Monitor Prawniczy (Dodatek). (9), 62–66.

Tomczak, T. (2022). Crypto-assets and crypto-assets’ subcategories under MICA Regulation. Capital Markets Law Journal. 3, 367–372.

Tomczak, T. (2023a). Ewolucja defi nicji kryptoaktywów w projekcie rozporządzenia MiCA. Przegląd Prawa Handlowego. 3, 37–44.

Tomczak, T. (2023b). Substantive scope of the MiCA Regulation. Przegląd Prawniczy Allerhanda 6, 1 (11), poz. 4, 45–58.

Tomczak, T. & Weck, T. (2024). Change of the AML/CFT regulatory landscape for crypto-assets – EU, Polish and German perspectives. Zeitschrift für das Recht der digitalen Wirtschaft 2024/7–8.

UKNF. (2025). Stanowisko UKNF ws. stosowania Rozporządzenia MiCA w okresie przejściowym, Warszawa: Publikacje UKNF, https://www.knf.gov.pl/?articleId=91955&p_id=18 (dostęp: 3.01.2025).

Wiącek, T. (2024). Obrót prawny w Web3 – uwolnienie obrotu dobrami wirtualnymi. Przegląd Prawa Handlowego. (7), 20–27.

Włoczka, R. & Windak, F. (2024). Wpływ nowych regulacji na ryzyka związane z nawiązywaniem stosunków gospodarczych z dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów. Monitor Prawniczy (Dodatek). (9), 70–75.

Wyżykowski, B. (2024). Crypto-assets and crypto-asset services excluded entirely or partly from the scope of the regulation on markets in crypto-assets (MiCAR). Monitor Prawa Bankowego. (7‒8), 80‒98.

Published

2025-09-17