The Bologna Process and the Law on Higher Education and Science

Autor

Słowa kluczowe:

Bologna Process, harmonization, university education, European Higher Education Area

Abstrakt

The subject of the study is the Bologna Process, its assumptions and course. The article contains an analysis of the Act on university education and science in order to indicate solutions for the harmonization in Poland under the Bologna movement. This movement is characterized as an example of European integration (harmonization) in the sphere of higher education, which was initiated by the Bologna Declaration of 19 June 1999. The main idea behind this declaration was the joint creation of the European Higher Education Area. The process initiated then goes beyond the scope of activities undertaken only by European Union governments. The analysis covers the following parts: The scope of the Bologna Process, Further European actors and the Sorbonne Declaration, The Bologna Process today, Implementation barriers was well as criticism. An integral part of the work is the Bologna Process and the Constitution for Science (Law on university education and science).

Bibliografia

Antonowicz D., Jaworska M., Tajemnicze rady uczelni, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.

Antonowicz D., Uniwersytet przyszłości. Wyzwania i modele polityki, Warszawa 2005.

Chmielecka E., Proces boloński – to już 20 lat!, „Forum Akademickie” 2019, nr 9.

Czaplińska J., Zmiany do zmiany, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.10.7206/DEC.1733-0092.122

Czechowska-Derkacz B., Zainspirować media, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.

Czopek S., Korekta ewaluacji dyscyplin naukowych, „Forum Akademickie” 2019, nr 11.

Dakowska D., Between Competition Imperative and Europeanisation. The Case of Higher Education Reform in Poland, „Higher Education, Springer Verlag” 2015, nr 69 (1).10.1007/s10734-014-9765-6

Dąbrowa-Szefler M., Jabłecka-Prysłopska J., Szkolnictwo wyższe w Polsce. Raport dla OECD, Warszawa 2005.

Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B. (red.), Ekonomiczne studia licencjackie z perspektywy absolwenta i władz uczelni, Uniwersytet Warszawski, Centrum Badań Polityki Naukowej i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2003.

Frąckowiak A., Europejski Obszar Szkolnictwa Wyższego. Konkurencja dla uczelni amerykańskich?, t. 1, Płock 2007.

Górecki M., Nauka równoległa, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.

Jarzembska K., Konkursy na stanowiska nauczycieli akademickich, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.

Karoński M., Polska nauka czy nauka w Polsce?, „Nauka” 2015, nr 3.

Kieraciński P., Ścieżki kariery – oficerowie i chorążowie, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.

Kiryjow-Radzka A., Od nieufności do zaufania, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.

Kraśniewski A., Proces Boloński: dokąd zmierza europejskie szkolnictwo wyższe?, Warszawa 2004.

Krzych B. K., Na marginesie dyskusji o kształceniu doktorantów, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.

Kwieciński Z., Dryfować i łudzić. Polska „strategia” edukacyjna, „Nauka” 2006, nr 1.

Lutrzykowski A., Między Bolonią a Bergen (1988–2005), Bydgoszcz 2006.

Lutrzykowski A., Proces Boloński. Ku Europejskiemu Obszarowi Szkolnictwa Wyższego, „Athenaeum” 2006, vol. 16.

Macukow B., Deklaracja Bolońska. Geneza – cele – realizacja, Warszawa 2007.

Malec J., Czy uczelnie niepubliczne przestaną kształcić doktorantów?, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.

Osajda K., O kształt prawniczych studiów doktoranckich w Polsce, „Nauka” 2015, nr 1.

Pinheiro R., Antonowicz D., Opening the gates or coping with the flow? Governing access to higher education in Northern and Central Europe, “Higher Education 2015, nr 70.10.1007/s10734-014-9830-1

Płotka-Wasylka J., W. Chajęcka-Wierzchowska, Sposób na mobilność, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.

Szapiro T., Czy RDN przełamie złą passę?, „Forum Akademickie” 2019, nr 11.

Tadeusiewicz R., Karta Bolońska i Proces Boloński, „Kraków. Miesięcznik Społeczno-Kulturalny” 2005, czerwiec–lipiec, nr 6–7 (8–9).

Thieme J.K., Szkolnictwo wyższe. Wyzwania XXI wieku. Polska, Europa, USA, Warszawa 2009.

Wiśniewska S., Zatrudnialność: pojęcie, wymiary, determinanty, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty” 2015, nr 1 (35).10.5604/01.3001.0009.4583

Worosz A., Trzecia misja, „Forum Akademickie” 2019, nr 10.

Wypych-Gawrońska A., Reforma to konsolidacja, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.

Żylicz M., Przewodniczący punktuje środowisko, „Forum Akademickie” 2019, nr 7–8.

Pobrania

Opublikowane

2021-08-19