Selected Problems Regarding the Status of PhD Student
Słowa kluczowe:
PhD student, doctoral school, higher education, reformAbstrakt
The Act of 20 July 2018 Law on Higher Education and Science modifies the system of education of PhD students in a significant way. In this act, the doctoral studies model was abandoned in favor of the doctoral school system. Along with the indicated change, the status of PhD students as a separate academic group was also ordered. Thus, the practice of treating PhD students as quasi-students has been broken. The new education model also provides for a number of institutional guarantees, which should have a pro-quality impact on the education system of future academic staff. The paper discusses selected solutions in this area, paying special attention to the universal scholarship system, the social security system of PhD students and mechanisms of parenthood protection among doctoral students.Bibliografia
Baran K.W. (red.), Akademickie prawo zatrudnienia. Komentarz, Warszawa 2020.
Bednarczyk-Płachta A., Stypendia doktoranckie na gruncie ustawy 2.0. Komentarz praktyczny, LEX 2019.
Bień D., Studia trzeciego stopnia w polskich uczelniach – funkcjonowanie, diagnoza, rekomendacje, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2016, nr 1.10.14746/nsw.2016.1.10
Dokowicz M. (red.), Diagnoza stanu studiów doktoranckich 1.0. Najważniejsze problemy, Warszawa 2014.
Domaradzka A., Walczak D., Wartość autoteliczna czy instrumentalna? Rola studiów doktoranckich w opinii kierowników studiów i doktorantów, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2013, nr 2.
Izdebski H., Zieliński J.M., Prawo o szkolnictwie wyższym. Komentarz, Warszawa 2019.
Kierznowski Ł., Szkoły doktorskie. Komentarz do art. 198–216 oraz 259–264 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Warszawa 2018.
Kierznowski Ł., Kilanowski I., Pabjańczyk-Wlazło E., Żyra A. (red.), Dobre praktyki w szkołach doktorskich. Raport z konsultacji, Łódź 2018.
Kraśniewski A., Proces Boloński. To już 10 lat, Warszawa 2009.
Kształcenie na studiach doktoranckich. Raport Najwyższej Izby Kontroli, https://www.nik.gov.pl/plik/id,9897,vp,12191.pdf.
Kwiek M., Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, Poznań 2016.
Leyk A., Doktorat – źródło niepewności czy strategia jej niwelowania?, „Progress. Journal of Young Researchers” 2018, nr 4.10.4467/25439928PS.18.021.9008
Mikołajczyk B., Naskręcki R., Szkoły doktorskie i ich rola w kształceniu doktorantów, „Nauka i Szkolnictwo Wyższe” 2017, nr 2.10.14746/nisw.2017.2.5
Radwan A., Plus ratio quam vis consuetudinis: Reforma nauki i akademii w Ustawie 2.0. Projekt założeń do ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, Kraków 2017.
Sobkowiak A., Studia doktoranckie i mobilność młodych naukowców. Raport Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Warszawa 2015.
Szwedziak-Bork I., Status prawny doktoranta w świetle ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym: student czy naukowiec?, „Kwartalnik Prawa Publicznego” 2014, nr 1–2.10.21697/kpp.2014.12.1-2.03
Uzasadnienie do rządowego projektu ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (druk 2446), s. 47, https://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2446.
Wasilewski R.R., Stypendium doktoranckie w świetle Ustawy 2.0 oraz przepisów dotychczasowych, (w:) M. Radajewski, R. Chęciński (red.), Nauka i szkolnictwo wyższe w przededniu wejścia w życie Ustawy 2.0, t. I: Pracownicy, Doktoranci, Studenci, Poznań 2019.
Wesołowska A., Proces Boloński i powstanie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego, „Rocznik Integracji Europejskiej” 2013, nr 7.
Zubik M.(red.), Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Komentarz. Tom II, Warszawa 2016.